Články
| ZÁVODY | PRAVIDLA | TECHNIKA |
Li-Po - technické rady a postupy
Bavíme se všichni o nových bateriích, takže bude dobré shrnout základní informace:
Jaký je ideál baterie?
- životnost minimálně jedné sezóny bez úbytku kapacity
- dostupnost koupě
- možnost zapojení s vyšším napětím při stejné využitelné energii
- hlavně konec věčného přebírání, letování, přehřívání a brzké následné smrti
ECO - expert, MONO 1
Baterie | Proud - 6min |
Motor |
Otáčky/Volt |
Poznámka |
Ni-mh 4,5Ah |
45 A | ideal cca 3.700 |
||
1530/8 | 3.570 | |||
Li-Po 7,4V - 5,0Ah | 50 A |
ideal cca 4.000 |
Při testech s Lipo-7,4V-4.0Ah a 1530/8 byl potřeba nepatrně větší šroub, jinak stejné nastavení jako s Ni-mh. Logicky s Lipo-7,4V-5.0Ah to už bude na 1530/7. |
|
37Wh, 268g |
1530/7 | 4.080 | ||
max. trvalý proud 125A | 1530/8 | 3.570 | ||
Li-Po 14,8V - 2,5Ah | 25 A | ideal cca 2.000 |
Při dvojnásobném napětí jsou logicky třeba poloviční otáčky na volt. |
|
37Wh, 266g | 1530/7H |
2.358 |
||
max. trvalý proud 62A |
1530/8H | 2.063 |
||
1530/9H |
1.834 |
|||
1530/12 |
2.380 |
|||
1530/13 |
2.197 |
|||
1530/14 |
2.040 | |||
1530/15 |
1.904 |
|||
1530/16 |
1.785 |
** 1530/8,9H znamená zapojení do hvězdy, což u Lehnerů lze přeletovat. Otáčky trojúhlníkového zapojení se dělí 1,73.
Motory se budou měnit ať chceme nebo ne, naštěstí se pohybujem v rozmezí běžně používaných 7 až 9 závitů, takže většina z nás bude muset šáhnout do poličky a vyndat pár let schovaný motor. Zhledem k faktu, že 38Wh přinese navýšení využitelné energie, dojde i k navýšení rychlosti u přemotorovaného exporta a to už bude neúnosné. Takže se také může stát, že se prodlouží čas a budeme šahat zase pro jiný motor.
"Články LI-PO v libovolném zapojení o maximální energii zdroje 38 Wh." Je rozhodně v návrhu pravidel správně formulované a nechává modeláři velmi důležitou možnost libovolného zapojení! Li-Po 14,8V-2,5Ah a je po
nekonečném problému s nadměrnou teplotou a vysokým proudem, zatěžující zejména regulaci a motor. Už bychom nemuseli kupovat drahé regulace za cca 400 Euro. Navrhovaným pravidlům
to vyhovuje.
A123 pro testování o zapojení 5xsérie jedině vítám, protože to znamená také vysoké napětí a nízký proud. Nevýhodou A123 je jedinný dodavatel a dost pracné letování, výhody A123 naleznete zde a zde.
Kontrola baterií:
V praxi se energie baterií nejlépe zkontroluje hmotností, protože ta
nepůjde "očůrat". Originální štítek se může přelepit a na první pohled to nikdo nepozná. Dále souhlasím s měřením napětí před a po rozjížďce. Pokud baterky
přebiji tak získám cca 10% kapacity a baterky přežijí akorát tu jednu
rozjížďku. To nahrává těm, co chtějí za každou cenu vyhrát a mají
na to dost peněz. Není problém zabudovat do lodě vnější servisní
konektor pro jednoduché měření. Na menších soutěžích z časových důvodů
stačí měřit napětí namátkově.
HYDRO 1
Vzhledem k ještě vyššímu proudu než u experta a malému prostoru bez větrání hrozí celkové přehrátí a kolaps elektroniky mnohem více. Proto připadá v úvahu varianta Li-Po 14,8V - 2,5Ah s motorem 1530/7H nebo 1530/13. Jaký přesně motor si už bude muset každý, kdo jezdí Hydro1, vyšpekulovat sám.
ECO standard
Vzhledem k omezení motoru připadají v úvahu Li-Po 7,4V-5,0Ah s defakto stejným motorem jako doteď. Za zkoušku by také stál DRAGON BRUSHLESS SPORT MODIFIED 9,5T, který je podobný bežnému motoru se 17 zavitovou kotvou.
Byl bych opravdu rád a spokojen, když technická komise Navigy, která dokončuje znění pravidel na sezónu 2008, bude brát zřetel na libovolné zapojení baterií, s logickým omezením energie zdroje na 38Wh.
PybéKomentáře
Pybé - Plzeň 22.12. 2007 12:34:06
Jarda Rezek má vyzkoušeno ECO i MonoI s 5xA123 nebo 4xLiPo 14,8V/2,5Ah, motor Lehner 1530/13(1530/7H méně topí), jede, vydrží a moc nehřeje(cca 50°). Zkoušeli v rozjížďce s cca pěti modely.
Radek - Plzeň 22.12. 2007 14:08:14
V tom případě doufám v rozumný přístup,že bude povoleno jakékoliv zapojení článků a omezení váhou.Měření aku před jízdou a po jízdě bych alespoň zatím neřešil je to trochu problematické.
Pybé - Plzeň 22.12. 2007 17:44:41
V libovolné zapojení článků také doufám. Respektive v ČR to pro testování problém nebude a v technickou komisi doufám. Měření napětí bych v pravidlech řešil, jinak se to tam zase nikdy neprosadí. Když to bude v pravidlech, tak hej. Měřit před rozjížďkou stačí namátkově a všichni si dají pozor, po rozjížďce vemeš ty nejlepší a časový plán to nenabourá. Každopádně tím třídu uděláš ekonomickou, protože eliminuješ ty, co si na každou rozjížku pořídí nové baterie, aby získali 15% energie.
Radek - Plzeň 22.12. 2007 19:27:39
Hmm,hmm, a máš rozhodčí proškolený v oboru měření a regulace,kalibrovaný digitální měřící přístroj s certifikátem ISO 9001, máš nebo ne?
Pybé - Plzeň 22.12. 2007 20:07:41
To je jasný, že mám ,)
Radek - Plzeň 22.12. 2007 20:49:57
Tak to je samozřejmě v pořádku.
Michal - Plzeň 28.12. 2007 10:52:41
Na co ISO 9001? Ani SMCR není ceritifikovaná, procesně řízená organizace, Pybé má Luxusní Laboratorní Voltmetr, dokonce byl i cejchován, akorát se nám při zkoušce tak nějak ohnula ručička jak vrazila do dorazu...., že by malý rozsah? Úspěšný nový rok !
Radek - Plzeň 28.12. 2007 12:19:34
No dobře ISO 900I je samozřejmě blbost, ale na proškolených rozhodčích v oboru měření trvám.Také všem pěkný nový rok a ať vám to “frčí”.