Články
| ZÁVODY | PRAVIDLA | TECHNIKA |
Návrh na změnu zdrojů pro pohon v kategoriích M II.
Poslední soutěž v Ejpovicích, následná debata s Jardou Rezkem, který je z nás "loďařů" v ČR jednoznačně nejdále co se praktických zkušeností s LiPO a A123 článků týče, rovněž návrhy na ECO Profi třídu a další průzkum mě vedly k následující úvaze.
V současné době probíhají na mezinárodním poli diskuse o náhradě současných 7 článkových kategorií dvěma články LiPo ( 7,4V) nebo dvěma články A123 ( 6,6V).Jedna věc je téměř jistá a to ta, že se změnou typu baterí dojde rovněž k nutné změně v podobě počtu závitů pohonné jednotky z důvodu ať už snížení nebo zvýšení napětí nového zdroje ( jmenovité napětí 1ks NiMH je 1,2V, LiPO 3,7V a A123. 3,3V) a pro mnohé rovněž vznikne nutnost zakoupit nabíječe schopné tyto baterie nabíjet.
Ozývají se názory, že z hlediska bezpečnosti by pro volbu byly vhodnější A123 články, avšak nevýhodou současné generace je v porovnání s LiPO jejich nominální napětí a dostupná kapacita. Kapacitu A123 je možné navýšit paralelním řazením článků, nicméně při použití v současné době dostupných článků s kapacitou 2300mAh ( tedy ve skutečnosti efektivních asi 2100mAh), dostáváme při 2S2P zapojení příkon okolo 280 Wattů, NiMH akumulátory nyní dodávají příkon okolo 345 Wattů.Otázkou zůstává, zda seriovo-paralelní zapojení je skutečně dobré řešení, A123 i LiPO se určitě chovají nesrovnatelně lépe při paralelním zapojení než NiCd či NiMH avšak úplně dobré to také není.
Osobně bych nešel cestou snižování napětí a zvyšování proudu, avšak naopak- vyšší napětí a nižší proudy by bezpochyby znamenaly nižší tepelné ztráty a nároky na regulace ( Tvorbou „svářeček“ bychom jít skutečně neměli).
Právě na závěrečné soutěži se rozvinula diskuse na toto téma a to použití 5ks A123 baterií řazených seriově, jenž znamená příkon okolo 345 Wattů, což je v podstatě přímo úměrná náhrada současných NiMH zdrojů.Otázkou je, zda a kam se bude následně vyvíjet kapacita a rovněž kvalita těchto A123 zdrojů. Pokud je možné nějakou prognozu potenciálního vývoje sehnat, mělo by se na jejím základě zvážit použití 5ti nebo jen 4 kusů článků.
Možná by za úvahu rovněž stálo implementovat hmotnostní limit pro pohonnou baterii neboť vždy platilo, že s rostoucí kapacitou rostla i hmotnost. Pak by takovéto omezení mělo určitě výrazný efekt a přechod na A123 by se určitě nestal pokračující, nesmyslnou honbou za posledními novinkami na trhu.
Co se týče zařízení, limitujícího dostupnou kapacitu, nemyslím, že by dodavatel mohl zaručit absolutní přesnost měření a tak by určitě v jednotlivých zařízeních vznikaly nežádoucí rozdíly. Spíše bych se připojil k myšlence jakéhosi cejchovaného vypínače, tzn. pokud by napětí baterie kleslo na určitou, stále pro články neškodlivou úroveň, byl by pack odpojen.
Při výše zmiňovaném počtu 4 či 5 článků A123 by cena takového packu vyšla na 2000, resp. 2500 Kč, ale pokud by baterie vydržela 1 až 2 sezóny ( a na základě třeba výše zmiňovaného hmotnostního omezení by baterie morálně nezastaraly, myslím si, že přechod na A123 by byl pro nejednoho modeláře smysluplný).
Michal K.
Komentáře
Radek - Plzeň 27.09. 2007 21:42:50
www.electro-team.net/A123_FMA.htm
Jirka Mašek - Plzeň 13.10. 2007 10:55:32
tady jsou další pěkný videa li-pol,tak ať mi nikdo neříká, že to nehoří..
http://www.youtube.com/watch?v=6M5ftkN9PtY&mode=related&search=lipo%20sack%20rc
a druhe..
http://www.youtube.com/watch?v=gSgjj6NT5U8
Pelugi - Plzeň 13.10. 2007 13:05:59
Když jsem shlídnul ty fojr videa tak mam hroznou chuť nacpat si tim plnou loď....a pak si ji třeba nechat prorazit od nákýho kombatéra
Pybé - Plzeň 13.10. 2007 15:30:40
Ještě do těch testů s lipolkama měli lejt vodu, byla by to větší sranda. Já v tom mam jasno, lipolky používat rozhodně nebudu. Budu používat 123 zapojené do série. Malý proud znamená dobrou životnost. A je si třeba uvědomit, že změnu baterek a s tím související změnu motorů a nabíječky děláme především z důvodu životnosti baterek. Přijde mi, že někteří chtějí přecházet na lipolky, aby byli "in" a zapomínají na ten hlavní a jediný důvod změny. Lipolky i 123 zabíjí příliž vysoká teplota daná vysokým trvalým proudem. Při trvalém překročení 25A se přehřívají. Oni snesou 60-100A na třeba 10s, za 10s se prostě nestačí přehřát. Při 50A jsou za 5 minut stejně horké jako hybridy a u-umřelé. Tohle je neoddiskutovatelný fakt. Pokud v těch lodích neklesne proud na cca polovičku (dvojnásobné napětí a poloviční kapacita), tak budou nové baterky umírat stejně jako hybridy. Položme si ruku na srdce, jezdí nás to čím dál míň a tohle by mohl být poslední hřebíček do rakve tomuto sportu. Všichni si nakoupíme nové vybavení za desetitíce a baterky se budou pořád tavit a umírat. Kolik z nás má peníze na to, abychom si na každé závody kupovali nové baterky.
Pybé - Plzeň 13.10. 2007 15:41:33
Fakta pro 123 hovoří jasně: nejsou tolik náchylné na překročení min. a max. napětí, měli by o něco více snášet vysoký proud, jsou v plechovém pouzdře odolném proti nárazům, dle videa při poškození nedělají takovou firestátu a především jdou bez problémů nabít za 15 minut, což při závodech je tou největší výhodou.
Pybé - Plzeň 13.10. 2007 15:43:01
Mi tak napadá, že Jarda při jeho testech do těch lipolek píchal špendlíkem asi málo, když mu neohořela hlava.
Radek - Plzeň 13.10. 2007 19:26:27
Moje řeč Jendo a proto pod heslem "pytlík je dobrý na zabaleni svačiny a svářečku mám ve sklepě nepotřebuji ji mít v lodi"jsem jasně pro 5xA 123.