Články
| ZÁVODY | PRAVIDLA | TECHNIKA |
Návrh na změnu pravidel 2010
Na základě zkušeností z uplynulých soutěží, nejen v seriálu ECO IDC lze obecně konstatovat, že současná pravidla ohledně pohonných zdrojů, zejmena pak s ohledem na využívání čistě LiPo baterií, panuje mezi modeláři obecně značná spokojenost v porovnání s lety minulými. Pravdou zůstává, že nejen spolehlivost LiPo baterií významě stoupla v porovnání s NiMH, ale rovněž i rychlost modelů, což lze jen konstatovat, že je více než šťastné, že nakonec nebyl schválen hmotnostní limit 300, popř. 600 gramů!
Obecně na základě zkušeností a úvah vyvztaly dva návrhy pro změnu v pravidlech pro 2010 a to:
1. ECO Standard - Ačkoliv tato kategorie byla oficiálně zrušena, na ECO IDC soutěžícjh i v Čechách se ještě tato kategorie „ dojíždí“. Je to asi dáno tím, že tyto modely jsou pomalejší a rovněž mají soutěžící, kteří tuto kategorii provozovali jisté množství náhradních dílů pro motory. Avšak tyto náhradní díly docházejí a v návaznosti na skutečnost, že i výrobci se přeorientovali na bezkomutátorové motory, které však po sérii zkoušek lze konstatovat, že pro lodě nejsou vhodné. Návrhem se tedy stává Nový ECO Standard, vše jako Expert, ale 10 minut pracovní čas. V porovnání s ECO Expert ( cca 400W), tato třída by měla dostupný příkon někde okolo 250W a tím by mohla být jako vynikající příprava pro ECO EXPERT.
2. Bateriové Paky – Naviga pravidla specifikují články opatřené smršťovací folií, balančním konektorem a konektory. Během letošních závodů bylo možné sledovat baterie, kde byly silové kabely v délce mezi 4-8 mm a rovněž nějaké sady, kde byly konektory napájeny přímo na terminály. Návrhem je RTR pack obsahující obal ( pokrývající celou plochu vlastních článků, balanční konektor a silové kabely s konektory s prevencí možnosti zkratu ( pájení konektorů přímo na baterie zakázáno), LiPo packy by neměly „být modifikovány“. S odkazem na předchozí diskuse a uveřejněný návrh na www.sectionm.org připravil Michal K.
Komentáře
Pybé - Plzeň 01.09. 2009 16:18:48
S návrhem na Standarda souhlasím, akurát čas bych nechal 8 min. Expert je už opravdu rychlejší než rychlý a Standard na 8 min by byl přesne mezi Expertem a Mini Expertem. A z mých několikaletých zkušeností se standardem musím říci, že těch 8 minut bylo akorát - ani rychlé ani pomalé a hlavně se to dalo v reálném čase stíhat řídit. Dnešní export na 6 minut se často žídí instinktivně páč na nic jiného čas není.
A s bateriovými paky souhlasím, páč začíti hořeti nikdo moc nechceme.
Michal - Plzeň 15.09. 2009 13:20:46
No právě že při 10 minutách se střídavým motorem a současnými LiPo by to bylo ještě o něco rychlejší než-li býval standard na 8 minut... Taková přípravk ana Experta ;)
Pybé - Plzeň 16.09. 2009 20:59:06
Pravdou je, že ve standardu byla vzhledem k nedostatku dobrých kotev účinnost moru kdesy daleko nízko nízko prostě v pr.....
Takže přehodnocuji by to teda bylo o krapet rychlejší než býval bezmotorový standard,,, tak bych myslel minut 9.
Pelugi - Plzeň 11.10. 2009 12:35:36
Tak to vypadá, že začnu zas jezdit Standarda. Tohle je návrh, kterej se mi líbí a jsem pro 10 minut. Lidi vezmou dneska už legendární 9 motor a svezou se...nádhera
Pybé - Plzeň 17.10. 2009 16:06:50
Peldo máš svatou pravdu. Po tom co se mi to uleželo v hlavě, musím konstatovat, že 10 minut je akorát.
Vzhledem k životnosti LiPo už není problém s postupným ubýváním kapacity každý závod a účinnost motoru je taky mnohem vyšší. Čas 10 minut je tak už bez prblémů možný. Bude to rychlostně stejné jako starej dobrej standard, takže bude zase jedna klidná kategorie.
Dnes můžeš jezdit s MiniStandardem, kde je jedna technická obrovská nedokonalost a to motor. Né nadarmo se MiniStandardu přezdívá tavič motorů, protože to se v něm přesně děje.
Nebo s MiniExpertem, kde nějaký chytrák prosadil hmotnost baterie 110g a udělal z toho zase extrémně rychlou kategorii. MiniExpert je rychlostně srovnatelnej s velkým Expertem. Takže myšlenka udělat z MiniExperta kategorii pomalejší než Expert se zase minula účinkem.
Závěrem Eco 10 určite za zkoušku stojí a moc rád vyndám mého starého dobrého Kukoreli standarda a 9 Lehnera.